Morning!

Jag slår vad om att ni är jättenyfikna på vad som har hänt på vår resa:) Tihi, jag ska gå igenom exakt ALLT vi gjorde och såg. Det var så roligt så det knappast är sant! Nej, nu ska jag berätta:)

Först skulle vi såklart till Polen. Vi tog färjan från Ystad, en ganska stor färja. Där fanns en liten affär (tax-free) där vi handlade lite choklad och vatten. Törstig blev man, det var ju trettio grader! 



När vi kom fram till stationen i Swinoujscye där nattåget väntade var allting pirrigt. Jag har inte varit utomlands på väldigt länge haha så allt var riktigt roligt och spännande. I alla fall så gick vi då på tåget men det var inte alls trevligt - till att börja med. Eftersom man först såg alla smutsiga väggar kändes det väldigt obehagligt, men efter en liten stund tyckte jag allting var jättemysigt:) Jag gjorde det riktigt fint i min lilla hörna längst ner. Vi hade sex stycken sängar  och såklart var vi då sex stycken personer. Trångt men mysigt.

       
Min lilla hörna på                   Första frukosten i Polen..
nattåget..

Vi åkte tåg i cirka tio timmar. Sedan var det dags för frukosten. Den var enkel, inte det bästa, men frukost är frukost och när man är hungrig är allt bra. När jag dessutom tänkte på att staden vi befann oss i var väldigt fattig, förmådde jag inte att lämna en smula kvar.

Ja, vi var nu mätta och belåtna och taggade för en bussresa till Auschwitz. Det dröjde en stund innan vi kom fram men tillslut stannade bussen utanför koncentrationslägret. Husen såg inte hemska ut utanpå, men väl inne fick jag rysningar. Det var förfärligt rent ut sagt. Vi såg klematorierna, där de brände ner de döda liken, fängelsehålor som luktade ruttet och äckligt. Fångarna  fick också stå fyra och fyra på sisådär en kvadratmeter. Í mörker dessutom! Fy farao vad hemskt.

I ett hus hade de samlat allt hår, som hade rakats av från kropparna, alla glasögon, skor, kastruller, plåtburkar e.t.c, så  vi kunde se hur mycket ägodelar som stals från framför allt judarna.

Här är några fotografier jag tog utomhus på Auschwitz, inomhus var det förbjudet att fotografera.

    

                    
                  På den här platsen radade de upp fångar. De ställdes efter varandra och med
                 ett skott dödades två personer...

Nu hade vi besökt det första koncentrationslägret och det bar av till nästa - Birkenau. Där fanns i stor del bara ruiner kvar eftersom nazisterna hade sprängt allt i luften - de ville förstöra alla bevis på hur dåligt de hade behandlat judarna.


Detta var då perongen in till Birkenau..


Här sov alla fångar. De fick endast hö att sova på och när det regnade in,

lockade det fuktiga höet in råttor som sedan åt upp människor - levande!


Toaletterna. Ja, det är något helt annat än vad vi använder varje dag.

Här ställdes de upp utanför i en lång rad innan de fick gå in. Ibland var

toalettbesöket på 15 sekunder. Tiden bestämde vakten - helt efter sitt

eget humör.



När vi hade besökt Birkenau (det andra och det mycket större koncentrationslägret än det precis utanför Auschwitz) åkte vi in till Krakow för att packa upp vår packning på vandrahemmet.Efter sisådär tjugo minuter var vi på väg till centrum där all shopping väntade på oss.

När ledarna hade visat oss mötesplatsen frågade jag, Frida och Agnes efter vägen till Galleria Krakowska. En stund senare hade vi satt oss bekvämt i en nerprutad  elbilstur till gallerian. Riktigt skojjigt! Vi svuchade fram på gatan och skrattade för glatta livet. Jag köpte en jättesöt klänning (blommig i bland annat lila, gult och grönt), ett par gladiatorskor 
och en blå klänning, vitt leopardmönstrat. Haha, faktiskt allt på H&M! Nej förresten,  jag köpte också ett finfint nagellack i ett litet varuhus på en liten ö bredvid Polen.

   

Efter den roliga shoppingturen ropade våra magar efter mat. Vi gick till ett grekiskt ställe, riktigt mysigt måste jag säga. Jag beställde in tagliatelle med currysmak och broccoli medan Frida och Agnes tog en stor köttallrik som de delade på.

  Vad såg godast ut? ^^

Efter vår middag samlades vi på vår mötesplats för att sedan gå tillbaka till vandrahemmet. Vi hade världens roligaste kväll! Eftersom jag och alla andra kände oss så hemma på vandrahemmet, sprang vi mellan rummen nyduschade med bara handukar eller pyamas. Körde sanning och konka gjorde vi också:P Haha, det var läängesedan sist.

Nästa dag åkte vi till en saltgruva. Det var riktigt spännande och bra för min del som har astma. Saltgruvan är nämligen fri från alla ellergiframkallande ämnen. Bra luft också! Men lite läskigt var det. Vi befann oss 150 meter ner under marken.


Vi gick riktigt länge i trappan ner till saltgruvan. Snurrig blev man och
benen skakade, vi gick i små, små cirklar ner för trappan. Taket var dessutom

väldigt lågt så de som var långa fick huka sig hela vägen ner.

Bilderna jag tog blev inte så jättebra haha. Ljuset var riktigt dåligt 150 meter ner. Men vi fick se en hel del intressanta saker. Där fanns en önskedam också. Jag kastade ner en enkrona och önskade mig en sak.



Ja, nu har jag väl berättat allt förutom att vi besökte en ö utanför Polen. Vi tog gratisärjan dit och käkade lite frukost. Gottgott! Haha, Gloria-Karin fick väldigt mycket att äta. Hon är glutenallergiker men det förstod aldrig ägaren så hon kom in med en massa bröd utan socker eftersom hon trodde att Gloria-Karin var diabetiker. Haha, men tillsist blev det rätt och ägaren ville verkligen gottgöra G-K för misstaget. Därför fick hon omelett, riskakor, gurka, tomat och skinka. Gissa vem som blev mätt:P Haha..

Efter frukosten tog vi en liten shoppingrunda på ön. Vi hade inte så lång tid på oss och jag hann inte köpa ett par shorts som jag så gärna ville ha.

Vi tog i alla fall gratisfärjan tillbaka, bytte till den båten vi skulle ta hem och sedan var jag vips hemma:P Förresten! Jag glömde berätta en jättepinsam sak som hände på tåget. Det var så att Frida tog lite flumbilder på mig och det var en som var riktigt solklar:P Haha. I alla fall så fanns det en annan klass som också var på en Polen-resa. När några killar från den klassen gick förbi vår tågkupé drog Frida upp bilder och visade den i fönstret. Fy bomben vad det var förfärligt! De pekade på mig och skrattade. Haha, jag ska ge igen på Frida, men jag vet inte när. Men ett riktigt spratt ska det vara.

     


Kommentarer
Postat av: Helena

Fina bilder. Måste har varit en upplevelse!

2008-05-18 @ 17:59:15
URL: http://beverlyhills.blogg.se/
Postat av: Anonym

fina bilder

2008-05-18 @ 18:00:45
URL: http://mmelina.blogg.se/
Postat av: Linda

Aha =) Blev det något kladdkaka sen?

2008-05-18 @ 19:00:41
URL: http://lindaaxelsson.blogg.se/
Postat av: sau

Ser ut som ni haft kul :).

2008-05-18 @ 22:14:29
URL: http://sau.blogg.se/
Postat av: MANGO

låter kuligt :D vill oxå resa! och urfina saker du hittade :)



pussssssar



SV: hehe jag har letat urmkt på secondhand, det är nästan omöjligt att hitta en secondhand känns det som..

2008-05-19 @ 07:53:32
URL: http://mialia.blogg.se/
Postat av: Katja

Psst det stavas Auschwitz

2008-05-19 @ 16:23:02
Postat av: Sally

katja: tack haha:P <3

2008-05-19 @ 16:59:03
URL: http://sallydaisy.blogg.se/
Postat av: nanna

ursnygg klädsel :)

2008-05-20 @ 18:26:50
URL: http://dainty.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0